Ohjelma

Sotilas- sekä siviilikoneista muodostuva lentonäytös, sekä laaja ilmailuaiheinen maanäyttely. Ohjelmisto tulee kevään aikana vielä laajenemaan; lopullinen lista näytteilleasettajista on selvillä viim. toukokuun aikana.

Tähän mennessä on vahvistunut mm. seuraavan kaluston ja esiintyjien mukanaolo: 

AW 119 Ke Koala

Yksimoottorinen kevyt helikopteri
Info
Rajavartiolaitos sai vuosina 2010 ja 2011 käyttöönsä uudet AW119 Ke Koala -helikopterit, jotka korvasivat Rajavartiolaitoksen käytössä olleet yksimoottoriset AB 206 -helikopterit. Suorituskyvyltään uusi helikopteri on merkittävästi entistä parempi.

Miehistö : 1-2
Matkustajaluku: max 7
Max lentoonlähtöpaino: 2 850kg
Nopeus: 250 km/h
Toimintamatka: 750 km

Varustus:
• viranomaisradio ja taktinen tietokone
• pimeänäkölaitteet
• sairaankuljetuspaarit
• ulkopuolisen kuorman nostokyky 1 000 kg
• metsäpalonsammutusvälineistö, 1 000 litran sammutuspussi

NH90 TTH

Kaksimoottorinen kuljetushelikopteri
Info
Miehistö: 2
Matkustajamäärä: maks. 20
Kuljetuskyky: noin 2 500 kg rungon sisällä
Kuormakoukun: nostokyky 4 000 kg
Ensilento: 1995
Valmistaja: NHIndustries/EADS

Pituus: 19,56 m
Rungon pituus: 16,13 m
Roottorikehän halkaisija: 16,30 m
Korkeus: 5,23 m
Matkustamon sisäkorkeus: 1,58 m

Tyhjämassa: 5 400 kg
Lentoonlähtömassa: maks. 10 600 kg

Moottori: 2 × Rolls-Royce Turbomeca RTM322-01/9 -kaasuturbiinia
Teho: (maks. jatkuva) 2 × 1662 kW

Matkalentonopeus taloudellinen: 260 km/h
Matkalentonopeus maksimi: 305 km/h
Nousunopeus: 8,7 m/s
Lentomatka: 800 km
Lakikorkeus: 6000 m

Agusta Bell/Bell 412

Kaksimoottorinen kevyt helikopteri
Info
Miehistö: 4
Matkustajaluku: max 10
Max lentoonlähtöpaino: 5 400 kg
Nopeus: 220 km/h
Toimintamatka: 800 km

Varustus:
• meripelastus- ja lääkintävarustus
• pimeännäkölaitteet ja lämpökamera
• säätutka/ etsintätutka
• etsintävalonheitin
• pelastusvinssi, nostokyky 270 kg
• ulkopuolisen kuorman nostokoukku, nostokyky 1 000 kg
• metsänsammutusvälineistö, 1 000 litran sammutuspussi

BAe Hawk

Taitolentoryhmä Midnight Hawks
Info
Midnight Hawks on suomalainen taitolento-osasto, jonka lentäjät ovat päätoimisia ilmavoimien lennonopettajia Ilmasotakoulussa Tikkakoskella. Osaston kalustona on harjoitushävittäjä BAe Hawk.

Midnight Hawksin johtajana kaudella 2016 on toiminut Hawkia numero 1 ohjaava kapteeni Henri Vormisto. Hänen vasemmalla siivellään osaston vinoneliömuodostelmassa Hawkia numero 2 ohjaa kapteeni Heikki Kankkio ja johtokoneen oikealla puolella lentävää Hawkia numero 3 kapteeni Marc Fuss. Muodostelman takimmaista konetta, Hawkia numero 4 ohjaa kapteeni Tapani Parvio. Kauteen 2017 valmistautuvana uutena ohjaajana numerolla 7 osastoon on liittynyt kapteeni Vesa Loukko. Osaston valvojana numerolla 0 toimii kapteeni Joni Kankaanpää.

Koneen (Hawk T.Mk.1) yleiset ominaisuudet

Miehistö: 2
Pituus: 11,86 m
Kärkiväli: 9,39 m
Korkeus: 3,99 m
Siipipinta-ala: 16,69 m²
Tyhjäpaino: 3 647 kg
Suurin lentoonlähtöpaino: 5 700 kg
Voimalaite: 1 × Rolls-Royce/Turbomeca Adour Mk151-01 -suihkumoottori; 23,13 kN

Suurin nopeus: 1 038 km/h 3 355 metrissä (Mach 0.88, Mach 1.17 syöksyssä)
Lentomatka: 2 428 km
Lakikorkeus: 14 600 m
Nousuaika: 9000 m 6 min

VL Viima II

Kaksitaso koulukone vm. 1939
Info
Valtion lentokonetehtaan Viima -kaksitasokone suunniteltiin 1930-luvun puolivälissä korvaamaan tsekkoslovakialaisia Letov S218 A Smolikeja Ilmavoimien koulukoneina. Konetyypin ensimmäinen prototyyppi (Viima I) lensi ensilentonsa tammikuussa 1936, ja toinen (Viima II) lokakuussa 1937.

Ilmavoimat teki Viima II:sta 20 koneen tilauksen, jonka lisäksi Ilmapuolustusliitto tilasi kaksi konetta - kaikkiaan Viimoja valmistettiin 25 kappaletta. 1950-luvulla Viimoja uudistettiin muun muassa kattamalla alkuperäiset avo-ohjaamot kokokuomulla.

Konetyyppi poistui ilmavoimien käytöstä toukokuussa 1960, ja viimeinen ilmavoimien Viima -lento lennettiin elokuussa 1962. Käytöstä poiston jälkeen kymmenen lentokuntoista Viimaa myytiin yksityisille lentäjille ja lentokerhoille, ja niitä käytettiin muun muassa purjekoneiden hinaukseen.

Moottori: Siemens Halske Sh 14A -7 -tähtimoottori
Teho: 160 hv
Huippunopeus: 186 km/h
Maks. paino: 875 kg
Siipiväli: 9,20 m
Pituus: 7,35 m
Korkeus: 2,73 m
Aseistamaton

Hyppynäytös

Järjestäjänä Alavuden Ilmailukerho

Info

Alavuden Ilmailukerho on nykyisin keskittynyt lähes täysin laskuvarjourheiluun. Vuosittain hypätään keskimäärin 2500 laskuvarjohyppyä, joista oppilaat reilun kymmenesosan. Vuosittain kerho kouluttaa n.30 - 50 uutta oppilaita vauhdikkaan harrastuksen pariin. Alavuden ilmailukerholla on varsin kattavat tilat suuremmankin hyppääjäjoukon hyppäämiseen, pakkaamiseen, syömiseen ja yöpymiseen.

Kerholta löytyy kaikki tarvittava oppilashyppytoimintaa varten. Varjopaketteja on useita oppilaan painon ja hyppykokemuksen mukaan. Kypärät, hyppylasit, korkeusmittarit, hyppyhaalarit ja muu tarvittava on vapaasti oppilaiden käytössä koko oppilasuran ajan.

Hyppykoneena toimii C-182, jonka voimana toimii SMA Diesel moottori, joten 4000:n metrin hypyt onnistuvat helposti.